Α΄ Ε.Λ.Μ.Ε. ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ Δ/ΝΣΗ:
Πίνδου και Αθηνάς 22 Ελευσίνα Email: a.elme.dyt.attikis@gmail.com http: //aelmedytikattik.blogspot.gr/ |
|
Ελευσίνα 13/8/2024 |
Σχετικά με την ίδρυση 5ου
Γυμνασίου Ασπροπύργου
Δημοσιεύτηκε την 1-8-2024 το ΦΕΚ
ίδρυσης 5ου Γυμνασίου Ασπροπύργου (Τεύχος Β 4509/1-8-24) που θα
λειτουργήσει άμεσα από το σχολικό έτος 2024-2025 στη Νέα Ζωή Ασπροπύργου.
Πρόκειται για μια περιοχή με σημαντική συγκέντρωση πληθυσμού Ρομά.
Η εκπαίδευση των παιδιών Ρομά
αποτελεί μια σύνθετη διαδικασία, που αντιμετωπίζει συχνά στις σχολικές μονάδες
πολλά προβλήματα, τόσο στη Δυτική Αττική, όσο και σε άλλες περιοχές. Τα
προβλήματα και οι προκλήσεις που εμφανίζονται αφορούν κυρίως δύο διαστάσεις:
·
Το ότι τα παιδιά Ρομά μιλούν συνήθως την
ελληνική γλώσσα, αλλά δεν γράφουν
·
Το ότι η συνήθης διαδρομή που είναι κυρίαρχη
πολιτισμικά στις οικογένειές τους, δεν περιλαμβάνει τις σπουδές και την αγάπη
για τα γράμματα. Αντίθετα συχνά παρατηρείται η εγκατάλειψη του σχολείου, λίγες
εβδομάδες μετά την εγγραφή.
Εξαιρέσεις φυσικά υπάρχουν. Αυτό
το πλαίσιο οδηγεί συχνά σε φαινόμενα παραβατικής συμπεριφοράς μέσα στις
σχολικές μονάδες που οι εκπαιδευτικοί και τα στελέχη καλούνται να λύσουν σε
καθημερινή βάση.
Ως Α ΕΛΜΕ Δυτ. Αττικής θεωρούμε
δεδομένα τα εξής:
1. Τα
παιδιά Ρομά πρέπει να έχουν πλήρη μορφωτικά και εκπαιδευτικά δικαιώματα και
κάθε ρατσιστική αντιμετώπισή τους, είναι απαράδεκτη και πρέπει να απορριφθεί.
2. Η
ένταξη των παιδιών αυτών στον κοινωνικό ιστό προϋποθέτει την ανάμειξή τους με
παιδιά άλλων ομάδων γλωσσικά, κοινωνικά και οικονομικά. Μόνο μέσω της ώσμωσης
από τις μικρές ηλικίες μπορούν να σπάνε στερεότυπα εκατέρωθεν και να
επηρεάζονται και τα παιδιά αυτά από μια προοπτική σπουδών και πάντως
διαφορετικής πορείας από αυτήν που είναι στις περισσότερες περιπτώσεις
προδιαγεγραμμένη για τα παιδιά αυτά. Επομένως κάθε πρόταση ή σκέψη γκετοποίησής
τους είναι απορριπτέα.
3. Η
απομόνωση των Ρομά αναιρεί και τις δύο παραπάνω θέσεις. Αφενός ενισχύει τις
ρατσιστικές ιδέες που προπαγανδίζονται από το σύστημα και βρίσκουν έδαφος στις
συνθήκες κρίσης, αφετέρου δεν επιτρέπει την πολύτιμη για την κοινωνική ένταξη
των παιδιών Ρομά επαφή τους με άλλες κοινωνικές ομάδες. Η άποψη που μερικοί
γονείς έχουν υιοθετήσει, της απομόνωσης των παιδιών Ρομά ώστε ¨να μην
επηρεάζονται αρνητικά¨ τα δικά τους παιδιά, αποτελεί ένδειξη του βαθμού
διείσδυσης των απόψεων αυτών.
Πώς μπορεί να υπάρξει ομαλή
ένταξη και επαφή των παιδιών Ρομά μέσα στις σχολικές μονάδες, δεδομένων των
προβλημάτων που αναφέρθηκαν; Θεωρούμε ότι υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις
και μέτρα που μπορούν να λειτουργήσουν βοηθητικά:
F Η
προσέλκυση των παιδιών είτε Ρομά είτε άλλης ομάδας στην εκπαιδευτική διαδικασία
καταρχάς προϋποθέτει την ύπαρξη σοβαρών υλικοτεχνικών υποδομών. Από αίθουσες
ευρύχωρες, με όλον τον απαραίτητο εξοπλισμό για σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας,
και με εξασφάλιση συνθηκών αντιμετώπισης του καύσωνα και του ψύχους, μέχρι
εξοπλισμένα εργαστήρια, αίθουσες πληροφορικής, τεχνολογίας, φυσικών επιστημών.
F Επίσης
εκ των ων ουκ άνευ είναι η λειτουργία τμημάτων υποδοχής (ΖΕΠ ΙΙ ή Ι για μαθητές
που δεν μιλούν καν την ελληνική γλώσσα). Εκεί μπορεί ο μαθητής που ομιλεί την
ελληνική γλώσσα αλλά όχι τη γραφή (ΖΕΠ ΙΙ) να κάνει τα πρώτα βήματα στη γραπτή
έκφραση, ή να μάθει από την αρχή τη γλώσσα (ΖΕΠ Ι), κάτι που με κατάλληλες
παρεμβάσεις μπορεί να εκτιμηθεί σε μεγάλο βαθμό από τα παιδιά αυτά και να δώσει
κίνητρα για την παρακολούθηση των μαθημάτων. Άλλωστε υπάρχει θετική εμπειρία
από τέτοια προγράμματα και στην περιοχή μας (πχ τμήμα ΖΕΠ ΙΙ στα Μέγαρα), με
εντυπωσιακά μερικές φορές αποτελέσματα.
F Εννοείται
ότι κάθε σχολική μονάδα πρέπει να έχει απόλυτη κάλυψη των κενών σε εκπαιδευτικό
προσωπικό από την πρώτη μέρα λειτουργίας της και όχι να γίνεται πρόσληψη
αναπληρωτών ακόμα και το Δεκέμβρη! Μειωμένο προσωπικό σημαίνει εκ των πραγμάτων
αδυναμία κάλυψης των αυξημένων αναγκών είτε εκπαιδευτικά είτε στην εφημερία και
επίβλεψη ώστε να λύνονται άμεσα όποια ζητήματα προκύπτουν. Απολύτως απαραίτητη
η παρουσία ψυχολόγου και κοινωνικού λειτουργού ειδικά σε σχολικές μονάδες που
έχουν πολυπολιτισμικό χαρακτήρα, ώστε εξειδικευμένο προσωπικό να βοηθά στην
αντιμετώπιση των προβλημάτων.
F Εκτός
από το ΖΕΠ απαραίτητο είναι ένα πλούσιο πλαίσιο πολιτιστικών, αθλητικών
προγραμμάτων, επισκέψεων, διαμόρφωσης μίας συνολικότερης κουλτούρας που μπορεί
να εμπνεύσει τα παιδιά και να κεντρίσει το ενδιαφέρον τους.
Οι παραπάνω προϋποθέσεις και
άλλες που θα μπορούσαν να αναφερθούν, έχουν προβλεφθεί για τη νέα σχολική
μονάδα που ιδρύεται; Η απάντηση από τα στοιχεία που γνωρίζουμε είναι όχι:
®
Το σχολείο που ιδρύεται δε διαθέτει καν κτήριο!!
Προφανώς έχει αποφασιστεί η μετακίνηση προκάτ αιθουσών (τύπου κοντέινερ) σε
ελεύθερο χώρο ενδεχομένως κοντά στο Δημοτικό σχολείο της Νέας Ζωής. Σε ποιο
βαθμό οι προκάτ αίθουσες εξασφαλίζουν μία υποδομή που είναι απαραίτητη ώστε το
σχολικό περιβάλλον να είναι ελκυστικό για τα παιδιά; Ειδικά για παιδιά που
δύσκολα δέχονται την παραμονή τους στο σχολείο και την εκπαιδευτική διαδικασία;
Η απάντηση βρίσκεται στο 4ο Γυμνάσιο Ασπροπύργου και στις δυσκολίες
διαχείρισης των προβλημάτων που υπάρχουν εκεί, σε ένα σχολείο που όλες οι
αίθουσες είναι προκάτ! Τα ποσά που αναγράφονται στο ΦΕΚ ίδρυσης για την ΚΤΥΠ
είναι ανεπαρκέστατα και δείχνουν ότι η πολιτική απόφαση είναι να ξεμπερδεύουν
με το ¨πρόβλημα¨ με το μικρότερο δυνατό κόστος! Παράλληλα δεν γνωρίζουμε αν το
οικόπεδο που χωροθετείται το σχολείο έχει χαρακτηριστεί ως σχολείο ώστε να
είναι νόμιμη η διαδικασία.
®
Τα τμήματα ΖΕΠ γνωρίζουμε ότι με δυσκολία
ιδρύονται και στελεχώνονται με μεγάλες καθυστερήσεις. Το έχουμε βιώσει κατ΄ επανάληψη στη Δυτική
Αττική. Τι έχει προβλεφθεί στην περίπτωση αυτή;
®
Τα κενά στην περιοχή μας είναι τα τελευταία
χρόνια ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα. Η λειτουργία ενός νέου σχολείου χωρίς
προσωπικό ή με μεγάλες ελλείψεις πρακτικά θα οδηγήσει σε μία πλασματική μονάδα,
όπου θα έχουμε «τακτοποιήσει» τυπικά τα παιδιά Ρομά, χωρίς να μας «ενοχλούν»
και έχοντάς τα αφήσει πρακτικά στην τύχη τους…
Μας προξενεί
όμως αρνητική εντύπωση ότι, η πρόταση για την ίδρυση του σχολείου με αυτούς
τους όρους, προήλθε από τη ΔΔΕ! Αυτό προκύπτει από το βίντεο της
συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ασπροπύργου της 18/4/2024
(αναρτημένο στο διαδίκτυο), όπου ο Δήμαρχος διάβασε την εισήγηση από τη
Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προς το Δήμο Ασπροπύργου. Μετά την έγκρισή
της, πήρε το δρόμο προς το ΥΠΑΙΘΑ όπου και μετατράπηκε σε ΦΕΚ. Σε αυτή την
περίπτωση οι ευθύνες της ΔΔΕ και για την -πρακτικά – απομόνωση των μαθητών Ρομά
και για τον τρόπο (μη) λειτουργίας αυτού του σχολείου είναι μεγάλες και τα
προβλήματα που θα δημιουργηθούν θα τα βρούμε μπροστά μας, ιδίως οι συνάδελφοι
που θα κληθούν να στελεχώσουν αυτό το σχολείο!!
Έχουμε επίγνωση
ότι η ένταξη και απαραίτητη επαφή όλων των παιδιών ανεξάρτητα από γλώσσα φυλή
και θρήσκευμα, απαιτεί μεγαλύτερες παρεμβάσεις και δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί
μόνο με μέτρα στο επίπεδο της εκπαίδευσης. Απαιτεί μέτρα κοινωνικού χαρακτήρα,
μέτρα σχετικά με τη στέγαση, κίνητρα για αξιοπρεπή εργασία και άλλα. Είναι
γνωστό ότι η πολιτεία, αλλά και οι Δήμοι (και ο Δήμος Ασπροπύργου στο παρελθόν)
συνήθως αντιμετωπίζουν τη συγκεκριμένη ομάδα με πολιτικές διώξεων, απομόνωσης
και όχι με πολιτικές ένταξης. Οι διακρίσεις είναι άλλωστε διαχρονικά η βασική
μέθοδος μεταβίβασης των μεγάλων κοινωνικών προβλημάτων σε κάποια ασθενέστερη
ομάδα. Απαιτείται άρα μια γενικότερη πολιτική άλλης αντιμετώπισης των Ρομά.
Όμως σε ότι αφορά την δευτεροβάθμια εκπαίδευση τουλάχιστον, πρέπει να
λαμβάνονται μέτρα με βάση τους παραπάνω άξονες και δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν
βλέπουμε να γίνεται.
Ζητάμε:
Ø Η
ίδρυση νέας σχολικής μονάδας να μην γίνει στη λογική της γκετοποίησης και της
¨εκκαθάρισης¨ των άλλων σχολείων από τους Ρομά. Η χωροθέτηση να γίνει με
κριτήριο την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ανάμειξη και διασπορά των μαθητών σε όλα
τα σχολεία του Δήμου.
Ø Σε
κάθε περίπτωση, ακόμα και αν τελικά το σχολείο λειτουργήσει στη Νέα Ζωή, να
ληφθεί μέριμνα ώστε να μην είναι ένα σχολείο προχειρότητας, με ακατάλληλο
μαθησιακό περιβάλλον, αλλά να προβλεφθούν σοβαρά κονδύλια για αίθουσες με όλη
την απαραίτητη υποδομή.
Ø Άμεση
κάλυψη όλων των κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό και θέσεις ΕΕΠ (ψυχολόγων,
κοινωνικών λειτουργών κλπ), όχι μόνο στην υπό ίδρυση σχολική μονάδα αλλά σε όλα
τα σχολεία της Δυτ. Αττικής. Μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών με πλήρη
δικαιώματα.
Ø Άμεση
έγκριση όλων των τμημάτων ΖΕΠ Ι και ΙΙ που αιτούνται οι σχολικές μονάδες, καθώς
και των τμημάτων ένταξης, και άμεση στελέχωσή τους.
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ Α΄ ΕΛΜΕ ΔΥΤΙΚΗΣ
ΑΤΤΙΚΗΣ |
|
|||
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. Ιωαννίδης Τάσος |
|
|
Η Γραμματέας του Δ.Σ. Γκούμα Ιωάννα |
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου