Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 16 Μαρτίου 2022

Διαγωνισμός PISA

 

                            

Α΄ Ε.Λ.Μ.Ε. ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

Δ/ΝΣΗ: Πίνδου και Αθηνάς 22  Ελευσίνα                  

Email: a.elme.dyt.attikis@gmail.com

http: //aelmedytikattik.blogspot.gr/

 

 

Ελευσίνα  14/3/2022

 

Ο διαγωνισμός PISA ως «δούρειος ίππος» κατά της δημόσιας εκπαίδευσης

 

O διεθνής μαθητικός διαγωνισμός PISA του ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης) θα πραγματοποιηθεί και φέτος από 15 Μαρτίου έως 15 Απριλίου με φορέα υλοποίησης το ΙΕΠ. 

Ο ΟΟΣΑ που οργανώνει το διαγωνισμό PISA είναι ο οργανισμός του οποίου οι «συμβουλές» για την εκπαίδευση λειτούργησαν ως «εντολές» για τις ηγεσίες των Υπ. Παιδείας, με τα γνωστά οδυνηρά αποτελέσματα: περικοπές μισθών, συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, διαθεσιμότητα – απολύσεις στα ΕΠΑΛ, αξιολόγηση εκπαιδευτικών και σχολικής μονάδας, αύξηση ωραρίου (μέτρα περιόδου 2011-14), προσοντολόγιο, δομές εκπ/σης (2019). Τόσο ενδιαφέρον για τη βελτίωση των εκπαιδευτικών συστημάτων; Ας δούμε λίγο τι σημαίνει PISA:

·                Είναι καταρχάς περίεργο το πώς, σε αντίθεση με όλους τους άλλους εθελοντικούς διαγωνισμούς, μαθητές υποχρεώνονται να συμμετάσχουν σε ένα διαγωνισμό (για τον οποίο δεν προετοιμάζονται), του οποίου τα αποτελέσματα θα αποτελέσουν μέτρο σύγκρισης εκπαιδευτικών συστημάτων!!

·                Πώς μπορούμε να συγκρίνουμε μεταξύ διαφορετικών αναλυτικών προγραμμάτων, εκπαιδευτικών στόχων και οικονομικών συνθηκών; Πώς ένα θέμα στα Μαθηματικά που μπορεί να μη διδάσκεται ή να διδάσκεται με διαφορετική μεθοδολογία, σε μαθητές διαφορετικών επιπέδων, να χρησιμοποιείται ως δείκτης σύγκρισης του γνωστικού επιπέδου μαθητών στις χώρες του ΟΟΣΑ (38 κράτη σε όλες τις ηπείρους);

·                Αν ο ΟΟΣΑ ενδιαφέρεται τόσο για τη βελτίωση της εκπαίδευσης, πώς εξηγούνται οι οδηγίες του ΟΟΣΑ για αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά καθηγητή, κλείσιμο ολιγομελών σχολείων και τμημάτων (νησιά, παραμεθόριες περιοχές), επέκταση της ελαστικής εργασίας (όχι μονιμότητα, διατήρηση των αναπληρωτών αν και καλύπτουν πάγιες ανάγκες). Σε πρόσφατο έγγραφο του ΟΟΣΑ αναφέρεται ότι η μονιμοποίηση των αναπληρωτών είναι ¨λύση δαπανηρή¨ που επαναφέρει την ακαμψία (!) και προτείνει την «εισαγωγή πολλών  κατηγοριών δημοσίων υπαλλήλων»  δηλαδή ανατροπές στις εργασιακές συνθήκες!

·                Ποια σχέση έχουν τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών με την παραμόρφωση που προωθεί ο διαγωνισμός PISA, για μετρήσιμα μόνο αποτελέσματα, για γλωσσικές δεξιότητες αποκλειστικά ως μέσο επικοινωνίας και μαθηματικές ή φυσικές δεξιότητες επίλυσης πρακτικών προβλημάτων; Κανένας προσανατολισμός σε βαθύτερη γνώση, ουσιαστική κατάκτηση των επιστημονικών ανακαλύψεων, μόνο «Υιοθετήστε ό,τι αποδίδει, μετρήστε με ακρίβεια, εξασκήσετε τους μαθητές σας στις βασικές δεξιότητες», με βάση την ίδια τη φρασεολογία του ΟΟΣΑ. Η γνώση αποστραγγίζεται, γίνεται μετρήσιμος δείκτης, εργαλειοποιείται, κατά τα πρότυπα της υποταγής της επιστήμης στις ανάγκες της αγοράς. Αυτό που τελικά προωθείται είναι η ανταγωνιστικότητα, η ταξινόμηση, η λογική της κατηγοριοποίησης των σχολείων που επιθυμεί να εμπεδώσει και η τράπεζα θεμάτων.

·                Μαζί με αυτό, η λογική του επιθεωρητισμού, αφού όλο το εκπαιδευτικό σύστημα μπαίνει κάτω από το μεγεθυντικό φακό του ΟΟΣΑ, που αναλύει, συγκρίνει και τελικά ελέγχει τις αποφάσεις που θα λαμβάνονται, μακριά από τις θέσεις των σωματείων και το εκπαιδευτικό κίνημα. Συγκεντρωτισμός με το μανδύα της επιστημονικοφάνειας. Αν οι συνταγές του Ο.Ο.Σ.Α και της Ε.Ε. στοχεύουν στις «δομές και τις υποδομές» του εκπαιδευτικού συστήματος, ο PISA στοχεύει στο «περιεχόμενο» της εκπαίδευσης. Δεν είναι τυχαίο ότι όλο και πιο έντονα προωθούνται τα εκπαιδευτικά πακέτα, που εκπονούνται από ιδιώτες – προμηθευτές εκτός σχολείου, που καλούν τον εκπαιδευτικό να τα εφαρμόσει αποδυναμώνοντας την αυτονομία του.

·                Ποιος πληρώνει το κόστος της «αποτυχίας» των μαθητών; Μα φυσικά οι εκπαιδευτικοί που δεν κατάφεραν τη «διάκριση», οι γονείς και οι μαθητές, που πρέπει να «προσπαθήσουν περισσότερο». Καιρός για αύξηση της πίεσης για τους μαθητές, (πιο σκληρό εξεταστικό σύστημα, τράπεζα θεμάτων παντού, μόνο οι ¨ικανοί¨ να προχωρούν), αξιολόγηση για τον εκπαιδευτικό «για να έχουν τα παιδιά μας τους καλύτερους δασκάλους». Η λογική της αριστείας με μπόλικη όξυνση των ταξικών φραγμών. Συρρίκνωση του Δημόσιου σχολείου, ανταγωνισμός και απολύσεις για τους εκπαιδευτικούς. Η υποχρεωτικότητα του διαγωνισμού, ώστε να τον θωρακίσει απέναντι στο εκπαιδευτικό κίνημα, δείχνει και τα όρια της δημοκρατίας και του διαλόγου, όπως τον εννοούν κυβέρνηση και ΟΟΣΑ.

Η εκπαίδευση δεν είναι αυτή που θα θέλαμε για τους μαθητές και τα παιδιά μας. Τα σχολεία ασφυκτιούν από την έλλειψη πόρων και έχουν τραυματιστεί βαριά από τις καταστροφικές πολιτικές της λιτότητας και των lockdown των προηγούμενων ετών. Οδηγός στην προσπάθεια για βελτίωση της εκπαίδευσης δεν μπορεί να είναι οι κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ και γενικότερα η φιλοσοφία και οι επιδιώξεις των δυνάμεων της αγοράς, αλλά η ανάγκη για τη διαμόρφωση μιας ευρύτερης μορφωτικής πολιτικής, που θα στοχεύει στην πολιτιστική ενδυνάμωση και τη χειραφέτηση όλων των παιδιών και ιδιαίτερα των παιδιών της εργατικής τάξης.

Καλούμε τους συναδέλφους να εκφράσουν την αντίθεσή τους στο διαγωνισμό PISA του ΟΟΣΑ και να τον καταγγείλουν μαζί με το σωματείο σε κάθε σχολείο! Οι σύλλογοι διδασκόντων να εκδώσουν ψηφίσματα άρνησης της διεξαγωγής του διαγωνισμού στο σχολείο τους. Σε συνεργασία με τους γονείς να συγκεντρωθούν δηλώσεις άρνησης συμμετοχής των μαθητών στο διαγωνισμό.

Καλούμε την ηγεσία του Υπουργείου να αναστείλει τη συμμετοχή της χώρας μας στο συγκεκριμένο διαγωνισμό!

 

 

                              ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ Α΄ ΕΛΜΕ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

 

Ο Πρόεδρος του Δ.Σ.

Ιωαννίδης Τάσος

 

 

 

ΣΦΡΑΓΙΔΑ ΕΛΜΕ

Ο Γραμματέας του Δ.Σ.

 

Λουκόπουλος Κώστας

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου