Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2022

Για μέντορες, συντονιστές και άλλες … υποτιθέμενες καινοτομίες του ΥΠΑΙΘ

 

Α΄ Ε.Λ.Μ.Ε. ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

Δ/ΝΣΗ: Πίνδου και Αθηνάς 22  Ελευσίνα                   

Email: a.elme.dyt.attikis@gmail.com

http://aelmedytikattik.blogspot.gr/

 

 

Ελευσίνα  12/9/2022

 

Για μέντορες, συντονιστές και άλλες … υποτιθέμενες καινοτομίες του ΥΠΑΙΘ

Με το ΦΕΚ 4509/Β που δημοσιεύτηκε στις 25-8-22 καθορίζονται οι λεπτομέρειες για τη συγκρότηση ομίλων, τον ορισμό συντονιστών και μεντόρων. Η κυβέρνηση με τον τρόπο αυτό επιχειρεί να ξεκινήσει τη διαδικασία της ατομικής αξιολόγησης, όπως άλλωστε είχε εξαγγελθεί με καλοκαιρινές δηλώσεις του ΓΓ Κόπτση.

Είναι προφανές ότι οι νέοι συνάδελφοι και όχι μόνο, χρειάζονται τη στήριξη των περισσότερο έμπειρων. Άλλωστε είναι συχνό φαινόμενο στους συλλόγους διδασκόντων, οι παλαιότεροι συνάδελφοι να υποδέχονται τους νεότερους, να τους προσανατολίζουν στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της και να λειτουργούν υποστηρικτικά σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Η θεσμοποίηση ωστόσο αυτής της σωστής διαδικασίας, μέσω της απόδοσης του τίτλου του μέντορα ή του συντονιστή σε ένα συνάδελφο, αυτομάτως δημιουργεί μία στρωματοποίηση εντός των συναδέλφων, διαχωρίζοντάς τους σε εκπαιδευόμενους και εκπαιδευτές. Η σύνταξη εκθέσεων στο τέλος της χρονιάς προσθέτει ένα επιπλέον άγχος στον εκπαιδευόμενο, πέρα από η δόκιμη δίχρονη υπηρεσία και τον έλεγχο από τον σύμβουλο παιδαγωγικής ευθύνης και τον Διευθυντή. Ας θυμηθούμε όλη την περσινή προσπάθεια πρόκλησης φόβου σε βάρος των αναπληρωτών για την αξιολόγηση, όπου οι απειλές ότι αν στο σύλλογο τοποθετηθούν υπέρ της απεργίας – αποχής «δεν θα διοριστούν», «δεν θα ξαναπροσληφθούν» ή στην περίπτωση των «δόκιμων», δεν θα συνταχθεί θετική εισήγηση μονιμοποίησής τους κλπ. Το ότι όλα αυτά ήταν ψέματα δεν εμπόδισε την εκτενή διάδοσή τους.

Το μοντέλο της κατηγοριοποίησης των συναδέλφων, με διαφορετικούς «τίτλους» αλλά και δικαιώματα, μοριοδοτούμενους και μη, εποπτευόμενους και μη, κατευθείαν μεταφερμένο από τον ιδιωτικό τομέα, ταιριάζει απόλυτα με την επιδίωξη του σχολείου της αγοράς, αλλά καθόλου με την καλλιέργεια κλίματος συναδελφικότητας και αλληλεγγύης. Οι συνάδελφοι χρειάζονται υποστηρικτικά μέτρα , όπως η μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, η δυνατότητα επιμόρφωσης με πλήρη άδεια, η έγκαιρη τοποθέτηση στη σχολική μονάδα, η μονιμοποίησή τους στην περίπτωση των αναπληρωτών, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να οικοδομούν σταθερούς δεσμούς με τους μαθητές τους. έχουν ανάγκη την τοποθέτησή τους σε ένα σχολείο και όχι σε 3 και 4 σχολεία με το άγχος της μετακίνησης (και με τα καύσιμα στα ύψη) ακόμα και την ίδια μέρα! Χρειάζονται γραμματειακή υποστήριξη αντί γραφειοκρατική εξουθένωση που προβλέπεται και για τους μέντορες και συντονιστές. Θα έπρεπε να προβλέπεται αποζημίωση για καθήκοντα πέρα από τη διδασκαλία (όπως οργάνωση μαθημάτων επιμόρφωσης και λειτουργία ομάδων μαθητών) στη θέση της απλήρωτης, εκτός εργασιακού ωραρίου εργασίας (όπως προβλέπεται για τους ομίλους).

Η διαδικασία ορισμού των μεντόρων και συντονιστών, με απόφαση του Διευθυντή / ριας σχολικής μονάδας, αποσκοπεί στο να αποφευχθεί η δυσάρεστη για το ΥΠΑΙΘ πιθανή διαδικασία απόρριψης αυτών των θεσμών με όπλο την απεργία -αποχή. «Σοφότεροι» οι ιθύνοντες της κυβέρνησης αναθέτουν όλη τη διαδικασία στους Διευθυντές, δημιουργώντας κινδύνους όλη η διαδικασία να πάρει χαρακτηριστικά «εντέλλεσθε», ακόμα και πιθανών διώξεων σε περιπτώσεις που συνάδελφος που ορίζεται δεν επιθυμεί να αναλάβει το έργο του επόπτη – αξιολογητή των συναδέλφων του. Η όλη διαδικασία ανάδειξης των μεντόρων και συντονιστών μέσω αναλυτικού πίνακα μοριοδότησης, έχει στόχο την εμπέδωση της κουλτούρας ότι όλοι καταγράφονται, όλοι μοριοδοτούνται, όλοι κατατάσσονται σε λίστες προσόντων με έμφαση στη διαφορά, όχι τα κοινά σημεία.

Τέλος η απλήρωτη εργασία εκτός ωραρίου ισχύει και για τους ομίλους, για τους οποίους να διευκρινίσουμε ότι δεν προβλέπεται καμία υποχρεωτικότητα. Ωστόσο προξενεί απορία η διαρκής επιμονή των κυβερνήσεων να θεσμοθετούν (και μάλιστα όλο και πιο σαφή και άκαμπτα) πλαίσια δραστηριοτήτων (να θυμηθούμε: θεματικές εβδομάδες, εργαστήρια δεξιοτήτων, project, δημιουργικές εργασίες κλπ) παράπλευρα στο αναλυτικό πρόγραμμα: φυσικά ο άξονας των «ήπιων δεξιοτήτων» (softskills) για τον οποίο έχουν γίνει τόσες δηλώσεις των υπευθύνων του ΥΠΑΙΘ δεν μπορεί να είναι χωρίς ανάλογες δράσεις προς αξιολόγηση.

Το ΔΣ της Α ΕΛΜΕ Δυτ. Αττικής καλεί όλους τους συναδέλφους να μη δηλώσουν προθυμία ανάληψης της θέσης του μέντορα ή του συντονιστή. Σε καμία περίπτωση να μην οριστεί συνάδελφος που δεν το επιθυμεί! Δηλώνει δε ότι καλύπτει συνδικαλιστικά κάθε συνάδελφο που ορίστηκε μέντορας ή συντονιστής χωρίς να θέλει, κηρύσσοντας ΑΠΟΧΗ από την εκτέλεση των καθηκόντων που απορρέουν από τον ορισμό του. Θα υπερασπιστούμε κάθε συνάδελφο που ορίζεται χωρίς τη συναίνεσή του, αποκρούοντας πιθανές πιέσεις ή διώξεις από όπου κι αν προέρχονται από την ιεραρχία. Καλούμε τους Διευθυντές / τριες να μην ασκήσουν πιέσεις σε συναδέλφους για ορισμό μεντόρων, ενδοσχολικών συντονιστών και δημιουργία ομίλων, ούτε να προχωρήσουν σε κατάρτιση αξιολογικού πίνακα των εκπαιδευτικών της σχολικής τους μονάδας.

Και μερικά ερωτήματα για δευτερεύουσες πλευρές που οι φωστήρες του υπουργείου έχουν …¨ξεχάσει¨:

1.       Πώς ακριβώς θα οργανωθούν τα μαθήματα προς τους «εκπαιδευόμενους» από μέντορες και συντονιστές, όταν απαιτείται η συνεργασία με τους συμβούλους εκπαίδευσης και παιδαγωγικής ευθύνης, ενώ οι σύμβουλοι δεν υπάρχουν πλέον; (δεν έχει ξεκινήσει καν η διαδικασία κρίσης τους και είναι αμφίβολο το πότε θα ολοκληρωθεί…)

2.       Πώς ακριβώς και με ποιο περιεχόμενο θα οργανωθεί μάθημα όταν ο μέντορας δεν έχει την ίδια ειδικότητα με τον «εκπαιδευόμενο»; Είναι δυνατόν να υπάρξει ουσιαστική παιδαγωγική βοήθεια σε νέο συνάδελφο, βάζοντάς τον να παρακολουθήσει μία ενότητα για την οποία δεν έχει καμία ιδέα; Με ποια έννοια θα καταφέρει να συμπεράνει πχ την εκπλήρωση των διδακτικών στόχων από την διαδικασία διεξαγωγής του μαθήματος;

3.       Η εποπτεία από το συντονιστή τάξεων / γνωστικού πεδίου όλων των συναδέλφων, (πχ μέχρι 10 τμήματα προβλέπεται ένας συντονιστής τάξεων) προφανώς διαφορετικών ειδικοτήτων, οι συστηματικές συναντήσεις μαζί τους και με το σύμβουλο κάθε μήνα, η οργάνωση 3 μαθημάτων κατά τη διάρκεια του έτους, μαζί με τη μη απαλλαγή από εφημερίες και εξωδιδακτικά καθήκοντα, πότε ακριβώς υποτίθεται ότι μπορεί να πραγματοποιηθεί παράλληλα με τη διδακτική πράξη, εντός εργασιακού ωραρίου; Είναι προφανές ότι και εδώ με «τυράκι» κάποια μόρια αξιολόγησης κάποιοι συνάδελφοι ωθούνται σε παράταση του εργασιακού ωραρίου.

Οι μέντορες, οι συντονιστές, οι σύμβουλοι σχολικής ζωής, οι υπεύθυνοι covid, οι συντονιστές ομάδων εργασίας αξιολόγησης, οι υπεύθυνοι οργάνωσης ειδικών προγραμμάτων ένταξης μαθητών με μαθησιακές ιδιαιτερότητες, (υπεύθυνοι επικοινωνίας με το ΚΕΣΥ του ν. 4547), όλοι αποτελούν αφενός διαφοροποιητικούς «τίτλους» εντός του συλλόγου διδασκόντων αλλά και όλοι λειτουργούν υπό την κοινή λογική ότι τα προβλήματα των σχολικών μονάδων (από τη νόσηση μέχρι τη δυσλεξία και από την παραβατικότητα μέχρι την εκπαιδευτική επιμόρφωση) θα λύνονται ΕΝΤΟΣ της σχολικής μονάδας, με δικές της προσπάθειες και με απούσα την πολιτεία.

ΠΡΟΣΟΧΗ! Εφόσον ο ορισμός των μεντόρων και συντονιστών γίνεται με απόφαση Διευθυντή / τριας και όχι μέσα από το Σύλλογο Διδασκόντων, καμία συζήτηση ονομάτων δεν πρέπει να γίνεται στις συνεδριάσεις για ανάθεση καθηκόντων – εξωδιδακτικών εργασιών των ΣΔ και φυσικά καμία αναφορά δεν πρέπει να γίνεται στο πρακτικό.

Καλούμε το ΔΣ της ΟΛΜΕνα κηρύξει απεργία – αποχή από όλες τις δραστηριότητες που απορρέουν από τις θέσεις των μεντόρων και συντονιστών, ώστε κανένας συνάδελφος να μην αισθάνεται πίεση να αναλάβει τις αξιολογικές θέσεις. Καμία υποχρεωτικότητα – κανένα «εντέλλεσθε» σε κανένα συνάδελφο.

 

                                ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ Α΄ ΕΛΜΕ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

 

Ο Πρόεδρος του Δ.Σ.

Ιωαννίδης Τάσος

 

 

 

ΣΦΡΑΓΙΔΑ ΕΛΜΕ

Ο Γραμματέας του Δ.Σ.

 

Λουκόπουλος Κώστας

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου