Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη 14 Αυγούστου 2025

Για νέο νόμο ειδικής αγωγής και ίδρυση τμημάτων ένταξης

 

                            

Α΄ Ε.Λ.Μ.Ε. ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

Δ/ΝΣΗ: Πίνδου και Αθηνάς 22  Ελευσίνα                  

Email: a.elme.dyt.attikis@gmail.com

http: //aelmedytikattik.blogspot.gr/

 

Ελευσίνα 11/8/2025

Α. Π. 55/2025

 

Νόμος για ειδική αγωγή: Όχι στη διάλυση της ΕΑΕ

Νέα Τμήματα Ένταξης: Από την κατάκτηση στην υπονόμευση

Με μία αιφνιδιαστική και άκρως προβληματική απόφαση, μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού, χωρίς καμία διαβούλευση με τους εκπαιδευτικούς φορείς, το ΥΠΑΙΘΑ φέρνει για ψήφιση νομοσχέδιο αναδιάρθρωσης και υποβάθμισης της ειδικής αγωγής, ενώ για να «χρυσώσει το χάπι» προχώρησε στη σύσταση 892 νέων Τμημάτων Ένταξης (ΤΕ) στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση −19 εξ αυτών στη Δυτική Αττική, καθώς και στη σύσταση οργανικών ειδικής αγωγής.

Η ίδρυση νέων ΤΕ αποτελεί πάγιο αίτημα του εκπαιδευτικού κινήματος και απόφαση του 21ου Συνεδρίου της ΟΛΜΕ. Ωστόσο, ο τρόπος με τον οποίο το Υπουργείο επέλεξε να υλοποιήσει αυτή την αυτονόητη αναγκαιότητα δεν υπηρετεί την εκπαιδευτική δικαιοσύνη, αλλά υπονομεύει την ίδια την ουσία της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.

Η ίδρυση οργανικών θέσεων έπρεπε να είχε προηγηθεί των μεταθέσεων και όχι να ανακοινώνεται αυθαίρετα και με διαλυτικό τρόπο μετά τη διαδικασία των τοποθετήσεων. Η απόφαση τίναξε στον αέρα τον προγραμματισμό των υπηρεσιακών μεταβολών, προκαλώντας χάος, αδιαφάνεια και αποκλεισμό δεκάδων συναδέλφων/φισσών από τη δυνατότητα διεκδίκησης οργανικής θέσης. Αναρωτιόμαστε:

·        Θα μπορούν οι εκπαιδευτικοί που πήραν μετάθεση τον Ιούνιο, ή άλλοι συνάδελφοι, να διεκδικήσουν τις νέες οργανικές; Ή το Υπουργείο θεωρεί αυτονόητο ότι μόνο οι νεοδιόριστοι ή οι «σε διάθεση» εκπαιδευτικοί έχουν δικαίωμα συμμετοχής;

Την ίδια ώρα, το νέο νομοσχέδιο επιχειρεί να μετατρέψει τους συναδέλφους της ΕΑΕ σε «γυρολόγους», σε περιφερόμενους συμβούλους εκπαιδευτικών τάξεων, διαλύοντας ουσιαστικά την Παράλληλη Στήριξη και υποβαθμίζοντας τη λειτουργία των Τμημάτων Ένταξης σε ένα γενικό και αόριστο υποστηρικτικό μηχανισμό «συμπερίληψης», που καταργεί κάθε έννοια εξατομικευμένης υποστήριξης.

Τα τμήματα ένταξης δεν είναι ούτε τμήματα, ούτε ένταξης!

Το τμήμα ένταξης που ιδρύεται σε κάποια σχολική μονάδα, δεν έχει δική του αίθουσα, ούτε διακριτό ωρολόγιο πρόγραμμα! Αντίθετα οι μαθητές με ειδικές μαθησιακές ανάγκες, εξακολουθούν να κάνουν μάθημα στην τάξη γενικής παιδείας όπου ανήκουν. Τι σημαίνει αυτό; Ότι οι δύο εκπαιδευτικοί ΠΕ02 και ΠΕ03 που ΘΑ στελεχώσουν (αν βέβαια γίνουν προσλήψεις ή διορισμοί, και δεν μείνει το ΤΕ στα χαρτιά) θα πρέπει να τρέχουν από τμήμα σε τμήμα για να είναι κοντά στους μαθητές αυτούς, πράγμα που προφανώς είναι αδύνατο! Πχ σε σχολείο με 12 διαγνώσεις, αν οι μαθητές ανήκουν έστω σε 5 τμήματα, θα μπορούν δύο εκπαιδευτικοί να συντονίζονται στο πρόγραμμα όλων αυτών των τμημάτων; Αυτό σημαίνει πολύ απλά ότι οι εκπαιδευτικοί ΕΑΕ μόνο θα δίνουν «οδηγίες» στους εκπαιδευτικούς γενικής. Οι τελευταίοι θα γίνουν «πολυεργαλεία» σχεδιάζοντας ένα πολυεπίπεδο μάθημα που θα πρέπει να ανταποκρίνεται όχι μόνο στα διαφορετικά μαθησιακά επίπεδα των 27 μαθητών της τάξης, αλλά και στις διαφορετικές μαθησιακές ιδιαιτερότητες των μαθητών ειδικής αγωγής, χωρίς φυσικά να έχουν τις απαραίτητες γνώσεις! Η μεταφόρτωση αυτών των καθηκόντων στους εκπαιδευτικούς γενικής, εντατικοποιεί τη δουλειά τους, ενώ υποβαθμίζει το σημαντικό έργο της ειδικής αγωγής.

Η λειτουργία του ΤΕ σε ξεχωριστή τάξη με δικό της ωράριο, προβλέπεται από το νόμο για σοβαρές μαθησιακές ανάγκες μόνο και μόνο αν δεν υπάρχει ειδικό σχολείο στην περιοχή που να καλύπτει αυτές (άρα ποτέ!). Δεν χρειάζεται να ανησυχούμε για διαθέσιμη αίθουσα, μας το έλυσε το πρόβλημα το ΥΠΑΙΘΑ! Επίσης σε εξαιρετικές περιπτώσεις με πολλούς κόφτες επιτρέπεται και τρίτος εκπαιδευτικός ΕΑΕ κλάδου ΠΕ04! Ούτε φυσικές επιστήμες δεν θα μπορούν να διδάσκονται τα παιδιά με  μαθησιακές ανάγκες!

Οι επιπτώσεις στην παράλληλη στήριξη πιθανόν να είναι σοβαρές, καθώς το ΥΠΑΙΘΑ με πρόσχημα ότι οι μαθητές ειδικής έχουν ενταχθεί σε ΤΕ και έχουν (όλοι μαζί) δύο εκπαιδευτικούς, και με το επιχείρημα των δημοσιονομικών περικοπών (είναι και τα 30 δις της πολεμικής οικονομίας που πρέπει να καλυφθούν!) εύκολα θα επιχειρήσουν να μειώσουν τις προσλήψεις! Ο δε εκπαιδευτικός παράλληλης ρητά αναφέρεται στον νόμο ότι θα καλύπτει (αν και εφόσον προσληφθεί) όλες τις διαγνώσεις μέσα στην τάξη και όχι πλέον ειδικά έναν μαθητή! Εξαιρέσεις και εδώ διατυπώνονται με πάρα πολλές προϋποθέσεις…

Να σημειωθεί ότι όπου λειτουργεί ΤΕ ή υπάρχει εκπαιδευτικός ΕΑΕ, καταργείται η προηγούμενη ευεργετική μείωση του αριθμού μαθητών από το μέγιστο, κατά 3 (πχ από 27 σε 24 μαθητές), σε περίπτωση που βρεθούν στο ίδιο τμήμα πάνω από 4 μαθητές με διάγνωση! Δηλαδή τμήμα με 5 ή 6 διαγνώσεις κατά το ΥΠΑΙΘΑ λειτουργεί μια χαρά, αφού στη σχολική μονάδα συνολικά υπάρχει έστω ένας ΕΑΕ!! Αποτελεί ειρωνεία το να θεωρείται «αυτονόμηση» του μαθητή να μοιράζεται τη βοήθεια με άλλα 4 ή 5 παιδιά στο ίδιο ή και σε άλλα τμήματα ταυτόχρονα, και όχι το να έχει έναν εκπαιδευτικό παράλληλης για κάθε ειδικότητα!

Είναι προφανές ότι εφόσον πλέον επιτρέπεται η παρουσία εκπαιδευτικού παράλληλης με έξοδα της οικογένειας του μαθητή τον οποίο υποστηρίζει, πριμοδοτείται με τα νέα μέτρα η στροφή στην ιδιωτική εκπαίδευση, προωθείται δηλαδή η ιδιωτικοποίηση πλευρών της δημόσιας εκπαίδευσης, εφόσον οι πραγματικές μαθησιακές ανάγκες των μαθητών δεν είναι δυνατόν να καλυφθούν.

Τέλος να επισημάνουμε ότι η ίδρυση των νέων οργανικών α) δεν αφορά ίδρυση νέων θέσεων, απλά καταργεί ισάριθμες οργανικές γενικής, β) αφορούν κυρίως τα ΚΕΔΑΣΥ και δευτερευόντως τις ΕΔΥ, και όχι τα ΤΕ. Οι ΕΔΥ προορίζονται να λειτουργούν (όπου υπάρχει ψυχολόγος και κοινωνικός λειτουργός σε σχολική μονάδα), ως μικρά ΚΕΔΑΣΥ, δίνοντας απλά κατευθύνσεις και γενικές οδηγίες διαφοροποιημένης διδασκαλίας εφόσον τη διαχείριση αναλαμβάνει κατά κύριο λόγο ο εκπαιδευτικός γενικής της τάξης.

Συμπερασματικά μέσα από αυτή τη διαδικασία:

  • Η πραγματική ειδική εκπαίδευση θυσιάζεται στον βωμό της «δημοσιονομικής» πολιτικής της κυβέρνησης.
  • Επιχειρείται η μείωση του αριθμού των προσλήψεων εκπαιδευτικών ΕΑΕ.
  • Αποδυναμώνεται η αυτονομία των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, στο πλαίσιο των γενικότερων κατευθύνσεων ΕΕ και ΟΟΣΑ.
  • Περιορίζεται η παιδαγωγική ελευθερία και η επαγγελματική αξιοπρέπεια των εκπαιδευτικών με παράλληλη εντατικοποίηση του έργου τους.

Χαρακτηριστικά στην περιοχή της Δυτικής Αττικής, μετά από χρόνια καθυστέρησης και πολιτική αδιαφορία που στοίχισε ακριβά σε μαθητές και μαθήτριες, ιδρύονται μόλις 17 Τμήματα Ένταξης (9 σε Γυμνάσια, 5 σε ΓΕΛ και 3 σε ΕΠΑΛ). Μάλιστα, σε περιοχές όπως τα Μέγαρα, ενώ ιδρύθηκαν ΤΕ και στα τρία Γυμνάσια και στο ΕΠΑΛ, δεν προβλέπεται κανένα ΤΕ σε ΓΕΛ, ακυρώνοντας τη διατήρηση ενός υποστηρικτικού μαθησιακού περιβάλλοντος και υποχρεώνοντας γονείς και μαθητές/μαθήτριες να στραφούν αποκλειστικά στην Τεχνική Εκπαίδευση ή να στραφούν στην ιδιωτική εκπαίδευση.

Απαιτούμε:

  • Να ανοίξει ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ το σύστημα μεταθέσεων για να δοθεί η δυνατότητα νέων αιτήσεων σε ΟΛΟΥΣ/ΟΛΕΣ τους/τις εκπαιδευτικούς, ανεξαιρέτως, με πλήρη διαφάνεια. Συμπληρωματικές μεταθέσεις και βελτιώσεις πριν από τους διορισμούς, ώστε να διασφαλιστεί η ισονομία και αξιοκρατία.
  • Άμεση και πλήρης στελέχωση των νέων ΤΕ με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό και δημιουργία αντίστοιχων οργανικών θέσεων.
  • Απόσυρση κάθε πρότασης που υπονομεύει την Παράλληλη Στήριξη και μετατρέπει την ΕΑΕ σε υπηρεσία γενικής υποστήριξης. Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο! Ικανοποίηση όλων των αιτημάτων παράλληλης για κάθε μαθητή με διάγνωση.
  • Ενίσχυση των ειδικών σχολείων (ΕΕΕΕΚ – ΕΝΕΕΓΥΛ) και του ΚΕΔΑΣΥ.
  • Σχολικοί νοσηλευτές, ψυχολόγοι, εργοθεραπευτές, κοινωνικοί λειτουργοί σε όλες τις σχολικές μονάδες.

Καλούμε τους συναδέλφους σε επαγρύπνηση και συλλογική κινητοποίηση.

Η Ειδική Αγωγή δεν είναι χώρος για πειραματισμούς, περικοπές και πρόχειρες ρυθμίσεις. Είναι ο καθρέφτης της δημοκρατίας για ίσες ευκαιρίες σε όλους τους μαθητές, γενικής και ειδικής εκπαίδευσης, και της σύγχρονης Παιδαγωγικής. Και δεν θα επιτρέψουμε να γίνει εργαλείο διαχείρισης και λογιστικών υπολογισμών.

 

                                          ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ Α΄ ΕΛΜΕ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

 

Ο Πρόεδρος του Δ.Σ.

 

Ιωαννίδης Τάσος

 

 

 

ΣΦΡΑΓΙΔΑ ΕΛΜΕ

Η Γραμματέας του Δ.Σ.

 

Γκούμα  Ιωάννα