ΤΕΧΝΙΚΗ
– ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΕΙΣ
ΣΤΗ ΒΑΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΤΑΓΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ
ΕΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΝΗΜΟΝΙΩΝ
Του
Δημήτρη Καρυώτη
Το
3ο
Μνημόνιο που ψηφίστηκε τον Αύγουστο
2015 απ΄ την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και τα
κόμματα της αντιπολίτευσης ΝΔ, ΠΑΣΟΚ
και το ΠΟΤΑΜΙ καθορίζει και τις
αναδιαρθρώσεις που πρέπει να υλοποιηθούν
στην Επαγγελματική Εκπαίδευση έως το
τέλος του 2015.
Συγκεκριμένα
στη παράγραφο:
«4.
Διαθρωτικές πολιτικές για την ενίσχυση
της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης
4.1
Αγορά εργασίας και ανθρώπινο κεφάλαιο»
Αναφέρει
για την επαγγελματική κατάρτιση:
«Επαγγελματική
κατάρτιση. Επιπλέον, σύμφωνα με τον
προϋπολογισμό του 2016 και προκειμένου
να επιτύχει τον εκσυγχρονισμό και την
επέκταση της επαγγελματικής εκπαίδευσης
και κατάρτισης (ΕΕΚ), και με βάση τη
μεταρρύθμιση που εγκρίθηκε το 2013 (Νόμος
4186/2013), η κυβέρνηση, έως τον Δεκέμβριο
του 2015 (βασικό παραδοτέο): i)
θα θεσπίσει ένα σύγχρονο πλαίσιο
ποιότητας για την ΕΕΚ/μαθητεία, ii)
θα δημιουργήσει ένα σύστημα για τον
προσδιορισμό των αναγκών σε επίπεδο
δεξιοτήτων και μια διαδικασία αναβάθμισης
των προγραμμάτων και της πιστοποίησης,
iii)
θα δρομολογήσει πιλοτικές συμπράξεις
με περιφερειακές αρχές και εργοδότες
το 2015-2016 και iv)
θα χαράξει ολοκληρωμένο σχέδιο εφαρμογής
του Υπουργείου Εργασίας, του Υπουργείου
Παιδείας και του ΟΑΕΔ, με σκοπό την
παροχή του απαιτούμενου αριθμού θέσεων
μαθητείας για όλους τους σπουδαστές
της επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΕΠΑΣ
και ΙΕΚ) έως το 2016 και για το 33% τουλάχιστον
του συνόλου των σπουδαστών της τεχνικής
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ) έως
το 2016-2017 και v)
θα διασφαλίσει μεγαλύτερη συμμετοχή
των εργοδοτών και μεγαλύτερη χρήση της
ιδιωτικής χρηματοδότησης. Το ακαδημαϊκό
έτος 2015-2016 θα λειτουργήσουν περιφερειακές
συμπράξεις δημοσίου-ιδιωτικού τομέα.»
Η
καταγραφή αυτή των πολιτικών που
αναγράφονται στο μνημόνιο και θα πρέπει
να εξειδικευθούν απ’ την Ελληνική
Κυβέρνηση, δεν είναι τίποτε άλλο από
την υλοποίηση των στόχων των προτεραιοτήτων
και των κατευθύνσεων της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής για τα συστήματα Επαγγελματικής
Εκπαίδευσης και Κατάρτισης που πρέπει
να ισχύσουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μερικές
παραπομπές απ’ το κείμενο της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής ξεδιαλύνουν το τοπίο.
Αναφέρει
η συγκεκριμένη έκθεση για την εκπαίδευση
με ημερομηνία 20/11/2012:
«Η
επένδυση στον τομέα της εκπαίδευσης
και της κατάρτισης για την ανάπτυξη
δεξιοτήτων
έχει
ζωτική σημασία για την τόνωση της
ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας:
oι
δεξιότητες
καθορίζουν την ικανότητα της Ευρώπης
να αυξήσει την παραγωγικότητα.
Μακροπρόθεσμα,
οι δεξιότητες μπορούν να αποτελέσουν
μοχλό για την καινοτομία και την
ανάπτυξη,
να μετακινήσουν την παραγωγή προς τα
επάνω στην αλυσίδα αξίας, να
ενθαρρύνουν
τη συγκέντρωση δεξιοτήτων υψηλού
επιπέδου στην ΕΕ και να διαμορφώσουν
τη
μελλοντική αγορά εργασίας.