Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2017

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΣΤΑ ΕΠΑΛ


Α’ ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
(Α’ Ε.Λ.Μ.Ε. ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ)
Δ/ΝΣΗ: Πίνδου και Αθηνάς 22  Ελευσίνα                   
ΤΑΧ. ΚΩΔΙΚΑΣ: 19200
ΤΗΛΕΦΩΝΟ - FAX: 2105561490
 
 
Ελευσίνα 20/01/2017
 

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΣΤΑ ΕΠΑΛ

Ξεκίνησε με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας η λειτουργία  του τέταρτου έτους μαθητείας των ΕΠΑΛ.

Η απόφαση εφαρμόζει το νομικό πλαίσιο  που έχει ψηφιστεί απ’ την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, αλλά και απ’ τις προηγούμενες κυβερνήσεις (ΝΔ), στη βάση των μνημονιακών υποχρεώσεων και των κεντρικών επιλογών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η προώθηση της μάθησης με βάση την εργασία και η μετάβαση της εκπαιδευτικής διαδικασίας απ’ το σχολείο στην επιχείρηση,  αποτελεί κεντρικό στρατηγικό στόχο της εκπαιδευτικής πολιτικής στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση.

Ο αντικειμενικός στόχος είναι η συρρίκνωση του Δημόσιου πυλώνα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης μέσω της ιδιωτικοποίησης και της παράδοση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στις επιχειρήσεις προς όφελος της κερδοφορίας τους.

Βασικός σταθμός στην υλοποίηση αυτών των πολιτικών είναι η απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΣΑ-ΑΝΕΛ, για τη διοικητική αποδέσμευση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης απ’ τη δομή της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και της ένταξης της σε ένα ενιαίο σύστημα με τη Δια Βίου Μάθηση.  Το ενιαίο σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ) είναι βασικός στόχος των πολιτικών  της ΕΕ και του ΟΟΣΑ.  Αυτόν τον σχεδιασμό υπηρετεί η νέα διοικητική δομή του Υπουργείου Παιδείας, με τον Υφυπουργό Μπαξεβανάκη να έχει την διοικητική ευθύνη  της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, την δια Βίου Μάθηση και τον  ΕΟΠΠΕΠ. Άλλωστε  το τέταρτο έτος μαθητείας των ΕΠΑΛ ανήκει στη μη τυπική εκπαίδευση.

Οι πολιτικές για τη συρρίκνωση της δημόσιας Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης εφαρμόζονται ήδη:

  1. Με τη μείωση του αριθμού των τομέων και ειδικοτήτων
  2.  Με τη συρρίκνωση του ωρολογίου και αναλυτικού προγράμματος σπουδών στο νέο ΕΠΑΛ, χωρίς την πρόβλεψη για αναπλήρωσή τους μέσα στο δημόσιο σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
  3. Με την καθιέρωση ανελαστικού κατώτερου αριθμού μαθητών στους τομείς και ειδικότητες των ΕΠΑΛ, που έχει στόχο την συρρίκνωση, συγχώνευση τομέων και ειδικοτήτων και σε πολλές περιπτώσεις το  κλείσιμο σχολείων κυρίως των περιφερειακών της επαρχίας
  4. Την επανεξέταση κάθε χρόνο των τομέων και ειδικοτήτων που θα λειτουργεί κάθε  ΕΠΑΛ  με βάση τη ζήτηση και τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας.
  5. Με την εφαρμογή ενός συστήματος αυτόματου κόφτη τμημάτων γενικής παιδείας και ειδικοτήτων, αλλά και εκπαιδευτικού προσωπικού μέσω μιας ιδιότυπης απόφασης "χαρακτηρισμού φοίτησης"  στο τέλος του Α’ τετραμήνου, για τους μαθητές των ΕΠΑΛ που έχουν ξεπεράσει τα όρια απουσιών.

Ο σχεδιασμός όμως  για την παραπέρα συρρίκνωση της Δημόσιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης συνεχίζεται.

 Έτσι σύμφωνα με το πόρισμα της «επιτροπής διαλόγου για την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση» (πόρισμα Λιάκου), που συγκρότησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, αλλά και σύμφωνα με αυτά που βλέπουν το φως της δημοσιότητας για τις τελικές αλλαγές στο Λύκειο,   το ΕΠΑΛ  θα έχει παρόμοια  χαρακτηριστικά λειτουργίας με το Γενικό Λύκειο  και πανελλαδικού τύπου εξετάσεις για την απόκτηση Εθνικού Απολυτηρίου.

Αυτές οι πολιτικές εντάσσονται στον γενικότερο σχεδιασμό για το «Νέο Σχολείο», που στόχο έχει την απόλυτη συρρίκνωση της Λυκειακής βαθμίδας  και τη μετατροπή της σε ένα επιλεκτικό σχολείο για λίγους που έχουν την οικονομική δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στον αρμαγεδδώνα των πανελλαδικού τύπου εξετάσεων για την απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου.

Με την εφαρμογή τέτοιων πολιτικών  μετά την Α’ Λυκείου ή το τέταρτο έτος του Γυμνασίου σύμφωνα με το πόρισμα Λιάκου, η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών θα οδηγείται σε Επαγγελματικές Σχολές (προβλέπονται στο πόρισμα Λιάκου) που είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα έχουν όλα τα χαρακτηριστικά της μη τυπικής Εκπαίδευσης με βάση τη Μαθητεία σύμφωνα με τις κεντρικές επιλογές της ΕΕ και του ΟΟΣΑ.

Το μέλλον του μεγαλύτερου μέρους των μαθητών που, εκ’ των πραγμάτων, δεν θα μπορούν να τελειώσουν ούτε το Επαγγελματικό Λύκειο, θα είναι να οδηγηθούν μέσω της μαθητείας στην αγορά εργασίας, ως εργατικό δυναμικό στο όνομα της εκπαίδευσης.  Με «χλωμή» την προοπτική να αποκτούν  πτυχίο ειδικότητας, επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης του αντίστοιχου επιπέδου, αφού θα χρειαστεί να πιστοποιηθούν  μέσω πανελλαδικού τύπου εξετάσεων από τον ΕΟΠΠΕΠ. Η βιομηχανία των πιστοποιήσεων θα γίνει το εργαλείο για στρατιές εργαζομένων χωρίς τυπικά προσόντα στο μέλλον.

Ήδη το Υπουργείο Εργασίας, μέσω της εφαρμογής των νέων προγραμμάτων κατάρτισης και εγγυημένης απασχόλησης (voucher) του ΕΣΠΑ 2016 – 2020, ανοίγει το δρόμο της μαζικής πιστοποίησης από ιδιωτικούς φορείς, μέσω εξετάσεων και επί πληρωμή, ειδικοτήτων της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης –που απαιτούν σπουδές χρόνων-για αποφοίτους Γυμνασίου. Φυσικά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ διατήρησε άθικτο το καθεστώς που συμφώνησαν ΝΔ – ΠΑΣΟΚ

Ως εργατικό δυναμικό θα λειτουργήσουν οι σπουδαστές του τέταρτου έτους μαθητείας των ΕΠΑΛ  που θα ξεκινήσουν φέτος..

Αυτό δείχνουν οι 6500 περίπου θέσεις μαθητείας πανελλαδικά στον δημόσιο τομέα, που ανακοίνωσε πρόσφατα το Υπουργείο Παιδείας, για το έτος μαθητείας των ΕΠΑΛ, της μαθητείας των σχολών ΟΑΕΔ και της πρακτικής άσκησης των ΙΕΚ. Στην κυριολεξία μέσω της μαθητείας θέλουν να καλύψουν μεγάλο μέρος των εργασιακών αναγκών του Δημοσίου αντί να προσλάβουν μόνιμο προσωπικό.  Άλλωστε οι μαθητευόμενοι σπουδαστές θα καταχωρούνται στο σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» του Υπουργείου Εργασίας, όπου καταχωρούνται οι προσλήψεις προσωπικού.

Αυτός είναι και ο αντικειμενικός στόχος της Μαθητείας. «Ο μαθητευόμενος εκπαιδεύεται σε ειδικότητα βάσει συγκεκριμένου προγράμματος και εξειδικεύεται σε αντικείμενο το οποίο ενδιαφέρει την επιχείρηση σε συνεργασία με το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς»,  αναφέρει  το κείμενο για  το «Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για την Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και της Μαθητείας», που εκπόνησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ –ΑΝΕΛ.  .

Καλύτερη ομολογία  απ’ αυτό δεν υπάρχει. Όλα στην υπηρεσία των επιχειρήσεων και των αναγκών τους. Η μαθητεία επιδιώκει να αποτυπώσει τις κάθε φορά ανάγκες των εργοδοτών με στοιχεία ψευδοκατάρτισης στα προγράμματα σπουδών, επιχειρώντας μια βαθύτερη μορφωτική λοβοτομή στα παιδιά των πιο φτωχών λαϊκών στρωμάτων.

Δεν είναι δυνατόν να υπάρχει εκπαιδευτική διαδικασία στο χώρο εργασίας. Πολύ περισσότερο να θεωρείται ότι ο χώρος εργασίας μπορεί να αντικαταστήσει ή να συμπληρώσει το σχολείο υλοποιώντας μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας, πριν ακόμη ολοκληρωθούν οι σπουδές και άρα χωρίς να έχει ο μαθητής ολοκληρωμένη γνώση για την ειδικότητά στην οποία εκπαιδεύεται.

Αλλά και ο εργασιακό μέλλον των εκπαιδευτικών της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης προβλέπεται ζοφερό. Το Υπ. Παιδείας αφού παίρνει όλα τα μέτρα συρρίκνωσης των ΕΠΑΛ , και δημιούργησε μεγάλα πλεονάσματα εκπαιδευτικών, παρουσιάζει τώρα  τη μαθητεία ως το μόνο δρόμο  κάλυψης των συναδέλφων. Με τον  εκβιασμό και το φόβο  επιδιώκει τη "συναίνεση" των σχολείων. Η μαθητεία θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό ποιοί τομείς θα επιβιώσουν σε βάθος χρόνου . Η κυβέρνηση το ξέρει και πολιτεύεται με το  "διαίρει και βασίλευε" προκειμένου να περάσει την πολιτική της,  με νωπές  τις μνήμες της διαθεσιμότητας

Τα συστήματα της Δια Βίου μάθησης δεν προβλέπουν εκπαιδευτικούς αλλά εκπαιδευτές απ’ την αγορά εργασίας. Η μείωση του μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού της Δημόσιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης  προβλέπεται να είναι ραγδαία στο άμεσο μέλλον, με την ενσωμάτωσή της στο σύστημα της Δια Βίου Μάθησης .  Το εργασιακό μοντέλο που θα κυριαρχήσει θα είναι οι ελαστικές σχέσεις εργασίας, και η ωρομισθία, σύμφωνα με το εργασιακό  μοντέλο των ΙΕΚ και των σχολών ΟΑΕΔ.

Επιπλέον ο εκπαιδευτικός χάνει το αποκλειστικό ρόλο του δασκάλου. Αποκτά και τον ρόλο του επόπτη εργασίας, αφού «επιβλέπει την τήρηση των όρων της σύμβασης που έχει υπογραφεί μεταξύ μαθητευόμενου, επιχείρησης …».

Δηλαδή είναι υπεύθυνος να ελέγχει, μεταξύ άλλων, αν ο μαθητευόμενος πληρώνεται απ’ τον εργοδότη του στο ποσό που του αναλογεί, αν η επιχείρηση καλύπτει τις συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας και παρά πολλά ακόμη. Τι θα κάνει αν  διαπιστώσει ότι ο εργοδότης δεν αποδίδει στον μαθητευόμενο το επιμίσθιο που του αναλογεί, πρακτική πολύ συνηθισμένη στο σύστημα πρακτικής άσκησης των ΤΕΙ;  Θα καταγγείλει την σύμβαση και  την επιχείρηση ή θα ενδώσει;

 

Το εκπαιδευτικό κίνημα μαζί με το εργατικό και λαϊκό κίνημα πρέπει αγωνιστικά να καταγγείλει και να ανατρέψει αυτές τις πολιτικές . Κύριος στόχος του εκπαιδευτικού κινήματος πρέπει να είναι η υπεράσπιση και η εμβάθυνση της Δημόσιας Δωρεάν εκπαίδευσης στην υπηρεσία όλου του λαού, ως ένα απ’ τα κύρια κοινωνικά αγαθά.

 

Κατάπληξη και αρνητική εντύπωση προκαλεί η ανακοίνωση του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ που αποφασίστηκε απ’ τις δύο παρατάξεις που έχουν  πλειοψηφία  στην ΟΛΜΕ που υπερθεμάτισε θετικά για τη λειτουργία του Μεταλυκειακού έτους- Τάξης Μαθητείας στα ΕΠΑΛ, αναφέροντας, εμμέσως πλην σαφώς, ότι αυτή υλοποιείται στα πλαίσια των αποφάσεων της ΟΛΜΕ.

Πως νομιμοποιούνται να μιλάνε  για εφαρμογή πολιτικών στην κατεύθυνση των θέσεων του κλάδου όταν τα συνέδρια της ΟΛΜΕ έχουν αποφασίσει για:

·         «….την καθιέρωση 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης (συν δύο χρόνια προσχολικής αγωγής) που θα παρέχεται δωρεάν …»

·         «Δημόσιο Σύστημα Μεταλυκειακής Επαγγελματικής Κατάρτισης με ενιαίο σχεδιασμό στο Υπουργείο Παιδείας, σε σύνδεση με τη 12ετή υποχρεωτική εκπαίδευση»

Μεταβατικά

·         «… ύπαρξη μετά το γυμνάσιο μιας μόνο δομής λυκείου για την ΤΕΕ, ισότιμης με τη γενική-ακαδημαϊκή κατεύθυνση»

·         «… να δημιουργηθεί Μεταλυκειακό Έτος Ειδίκευσης, με την ευθύνη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οργανικά ενταγμένο στο Λύκειο της ΤΕΕ, που θα αξιοποιεί την υποδομή και το εκπαιδευτικό προσωπικό των επαγγελματικών λυκείων, και θα περιέχει το σύνολο των ειδικοτήτων που παρέχονται σήμερα» με «υπαγωγή στο ΥΠΕΠΘ όλων των σχολικών μονάδων που προσφέρουν σήμερα τεχνικο-επαγγελματική εκπαίδευση και ανήκουν σε άλλα υπουργεία (ΟΑΕΔ, ΟΤΕΚ, Υγείας, Γεωργίας). Είναι απαραίτητη, επίσης, η κατάργηση των μεταγυμνασιακών ΙΕΚ και κάθε άλλης μορφής επαγγελματικής εκπαίδευσης ή κατάρτισης πριν τα 18 χρόνια του μαθητή και μέχρι την ολοκλήρωση του 12ετούς υποχρεωτικού κύκλου εκπαίδευσης»

·         «Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση ενταγμένη στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης και εξ ολοκλήρου στο Υπουργείο Παιδείας. Καμιά ειδικότητα δεν περισσεύει στην τεχνική εκπαίδευση, όπως και στην πραγματικότητα της ζωής. Όχι στη μαθητεία.»

 

Είναι καθαρό ότι η πλειοψηφία του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, βάζει πλάτη για να περάσουν οι αντιδραστικές νεοφιλελεύθερες αναδιαρθρώσεις τύπου Μαθητείας στη  εκπαίδευση, διαστρεβλώνοντας κατάφορα τις θέσεις του κλάδου, με στόχο την ανατροπή τους στο επικείμενο συνέδριο του κλάδου.

 

 

ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ Α ΕΛΜΕ ΔΥΤΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου