Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη, 5 Φεβρουαρίου 2019

ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΩΡΑΡΙΟΥ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΕΩΝ


Α’ Ε.Λ.Μ.Ε. ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗ
Δ/ΝΣΗ: Πίνδου και Αθηνάς 22  Ελευσίνα    



Ελευσίνα 23/01/2019


ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΩΡΑΡΙΟΥ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΕΩΝ
(Μια κριτική προσέγγιση των Υπουργικών Αποφάσεων που προσπαθούν να ανατρέψουν ισχυρότερες νομικές Διατάξεις )
Με την Υπουργική απόφαση Αρ. Φ.353.1/324/105657/Δ1/02, (ΦΕΚ 1340/16-10-02) που, χάριν συντομίας, ονομάστηκε «Καθηκοντολόγιο» των εκπαιδευτικών, έγινε μια προσπάθεια απ’ το Υπουργείο Παιδείας να συγκεντρώσει όλο το νομικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία της Πυραμίδας της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Όμως στα άρθρα αυτής της Υπουργικής Απόφασης εντάχθηκαν ρυθμίσεις που καταστρατηγούν σε πολλά σημεία νομικές διατάξεις που ρυθμίζονται από νόμους που δεν έχουν καταργηθεί ή τροποποιηθεί.
Με αυτό το σημείωμα κρίνουμε σκόπιμο να παραθέσουμε τις διατάξεις που κατά παρέκκλιση της νομοθεσίας προσπαθούν να επιβάλλουν παρατύπως την αύξηση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών.
Άρθρο 29
Καθήκοντα και αρμοδιότητες των Διευθυντών σε σχέση με το Σύλλογο των Διδασκόντων
8. Φροντίζει να καλύπτονται οι διδακτικές ώρες σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικών, τροποποιώντας το ημερήσιο πρόγραμμα διδασκαλίας ή αναθέτοντας την κάλυψη του κενού σε διαθέσιμο εκπαιδευτικό.
Άρθρο 38
Καθήκοντα και αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών - διδασκόντων
(παρ. 8 άρθρο 13 και άρθρο 55 Ν. 1566/85)
17. Παραμένουν στο σχολείο κατά τις εργάσιμες ημέρες πέρα από το ωράριο διδασκαλίας τους, για να προσφέρουν και άλλες υπηρεσίες που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
25. Αντικαθιστούν εκπαιδευτικό ο οποίος λείπει και, ανάλογα με την περίπτωση, ή καλύπτουν το κενό ή απασχολούν τους μαθητές, σύμφωνα με τις υποδείξεις του Διευθυντή.

Τα εδάφια των παραγράφων 8, 17 και 25  των άρθρων 29 και 38 καταστρατηγούν βασικές  νομικές διατάξεις καταπατώντας βασικά εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών

Κάποιοι διευθυντές στηριζόμενοι στις παραπάνω παράνομες διατάξεις, επιχειρούν να μας επιβάλουν άτυπη αύξηση του διδακτικού μας ωραρίου. Με το πρόσχημα της αναπλήρωσης των κενών, όταν απουσιάζουν συνάδελφοι, και με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, γίνεται προσπάθεια να παγιωθεί αυτή η τακτική αναπλήρωσης των κενών, όταν δεν είναι εφικτή η ανασύνταξη του ημερήσιου προγράμματος για την κάλυψη των κενών. Σε πολλές περιπτώσεις, μάλιστα, τους επιβάλλουν να μπαίνουν σε τμήμα που δεν το έχουν στο ημερήσιο πρόγραμμα ή δεν το έχουν αναλάβει καθόλου κατά το τρέχον σχολικό έτος, σύμφωνα με τα άρθρα 36 και 29 και τις παραγράφους 25 και 8 αντίστοιχα, της συγκεκριμένης Υπουργικής απόφασης. (Υπενθυμίζουμε ότι η κατανομή των τμημάτων και των μαθημάτων γίνεται στην αρχή του σχολικού έτους με πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων).
Πρέπει να κάνουμε τις εξής επισημάνσεις:
Το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι απαραβίαστο (ακόμη) και καθορίζεται από το άρ. 14 παρ. 13 Ν. 1566/85 και άρ. 48 παρ. 3 Ν. 2413/96 (Φ.Ε.Κ. 124 Α'), όπως αυτές τροποποιήθηκαν  με τους μνημονιακούς  νόμους που το αύξησαν κατά δύο (2) ώρες, λαμβάνοντας υπόψη την ιδιότητα του εκπαιδευτικού (π.χ. ως διευθυντή σχολικής μονάδας), την οργανικότητα των σχολικών μονάδων και τα έτη υπηρεσίας τους.
Ο Ν. 1566/85 κάνει σαφή διάκριση μεταξύ εργασιακού και διδακτικού ωραρίου, ορίζοντας με σαφήνεια ότι οποιαδήποτε απασχόληση στην τάξη εντάσσεται σε διδακτικό ωράριο. Κατά συνέπεια σε καμία περίπτωση δεν ευσταθεί ότι μπορεί συνάδελφος να «απασχολήσει» παιδιά στην τάξη στο πλαίσιο του εργασιακού του ωραρίου, για να καλύψει το κενό συναδέλφου που απουσιάζει, αφού διαχωρίζεται με σαφήνεια η παροχή διδακτικού έργου και το είδος της εξωδιδακτικής απασχόλησης (Ν. 1566/85 άρθρο 13 παρ. 8 και άρθρο 14 παρ. 20).
Η απασχόληση των παιδιών δεν εντάσσεται ούτε στο διδακτικό έργο του εκπαιδευτικού ούτε στην εξωδιδακτική του απασχόληση, η οποία καθορίζεται στην αρχή της σχολικής χρονιάς με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων.
• Η παραπάνω υπουργική απόφαση που αναφέρεται σε «απασχόληση» των μαθητών από διαθέσιμο εκπαιδευτικό είναι προδήλως παράνομη, αφού είναι αντίθετη με το Ν. 1566/85 άρ. 14 παρ. 13 και Ν. 2413/96 άρ. 48 παρ. 3 (Φ.Ε.Κ. 124 Α') που ορίζεται ρητά το υποχρεωτικό εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών και σε καμία περίπτωση δεν υπερτερεί του νόμου.
• Συνεπώς, σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικού η αναπλήρωση των κενών ή η ανασύνταξη του προγράμματος γίνεται όσο επιτρέπει το υποχρεωτικό ωράριο των εκπαιδευτικών που βρίσκονται στο σχολείο. Διαφορετικά πρόκειται για καταστρατήγηση του διδακτικού τους ωραρίου και για υποχρεωτική υπερωρία. (Ο μόνος υπεύθυνος για την ανάθεση υπερωριών σε εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων. Σε άλλη περίπτωση μόνο με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης μετά από πρόταση του ΠΥΣΔΕ μπορούν να ανατεθούν υπερωρίες εγγράφως και οριζόμενες συγκεκριμένα.)
Τα κενά του εκπαιδευτικού στο ωρολόγιο πρόγραμμα εντάσσονται στο εργασιακό του ωράριο και αξιοποιούνται από τον ίδιο για διδακτική προετοιμασία (προετοιμασία εποπτικών μέσων διδασκαλίας, φωτοτυπίες, διορθώσεις, προετοιμασία διαγωνισμάτων–τεστ- ασκήσεων-τετραδίων κ.ά.), για ενημέρωση γονέων και κηδεμόνων, δικαιολόγηση απουσιών και για εκτέλεση του συγκεκριμένου εξωδιδακτικού έργου που έχει αναλάβει, με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων στην αρχή της κάθε σχολικής χρονιάς.
Οι συνάδελφοι καλούνται, εφόσον συμπληρώνουν το διδακτικό τους ωράριο, να αρνούνται την προφορική ανάθεση υποχρεωτικής κάλυψης κενού ή υπερωρίας, να μην εφαρμόζουν καμιά προφορική εντολή για κάλυψη ωραρίου πέραν του διδακτικού τους, και, αν συμβεί αυτό, να ζητούν γραπτή εντολή, ώστε να μπορούν να προσβάλουν τη συγκεκριμένη παράνομη ανάθεση με κάθε τρόπο (συνδικαλιστικό, νομικό).

ΠΑΡΑΤΙΘΕΝΤΑΙ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΝΟΜΙΚΕΣ ΓΝΩΜΑΤΕΥΣΕΙΣ
ΜΑΡΙΑ ΤΣΙΠΡΑ
Διευκρινίσεις σχετικά με το ωράριο των εκπαιδευτικών, Αθήνα 14-11-2013.
«…η αντικατάσταση εκπαιδευτικού που λείπει ή η κάλυψη κενού ή η απασχόληση των μαθητών με οποιονδήποτε τρόπο, σαφώς συνιστά παροχή διδακτικού έργου, όπως εξάλλου έχει κριθεί και από την νομολογία των Δικαστηρίων. Υπό την έννοια αυτή, η ανάθεση απασχόλησης των μαθητών ή η αντικατάσταση εκπαιδευτικού ή η κάλυψη κενού θα πρέπει να εντάσσεται στα πλαίσια του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών, η υπέρβαση του οποίου σε κάθε περίπτωση προβλέπεται σε συγκεκριμένες περιπτώσεις και με συγκεκριμένες διατυπώσεις…»
ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ Π. ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ
Διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 13 του ν. 1566/1985"
«Οι ανωτέρω διατάξεις είναι αναγκαστικού δικαίου, ερείζονται στο άρθρο 22 του Συντάγματος και η παραβίαση τους συνιστά ευθεία παράβαση νόμου.
Σύμφωνα με την παρ. 8. “Όλοι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της  πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο  σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως συμμετοχή σε γιορταστικές, αθλητικές και  πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων και  κηδεμόνων, τήρηση βιβλίων του σχολείου και εκτέλεση διοικητικών εργασιών. Κάθε εκπαιδευτικός παραμένει  υποχρεωτικά στο σχολείο, στις εργάσιμες μέρες πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου που του έχει ανατεθεί από τα όργανα διοίκησης του σχολείου όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα, με την επιφύλαξη της παραγράφου 2 της περίπτωσης ΣΤ ` του άρθρου 11. Από τις πρόσθετες αυτές υπηρεσίες απαλλάσσονται οι μητέρες παιδιών μέχρι δύο ετών”.
Η ανωτέρω διάταξη συμπληρώνει την ανωτέρω γενική διάταξη της παραγράφου 7 του άρθρου 13 του Ν 2517/1977 και ορίζει τις εξής προϋποθέσεις: α) Αφορά όλους τους εκπαιδευτικούς β) Σκοπός είναι η κάλυψη άλλων υπηρεσιών και όχι η παροχή του εκπαιδευτικού έργου. γ) Ο συνολικός χρόνος δεν πρέπει να υπερβαίνει τις έξι ώρες ημερησίως ή της τριάντα της εβδομάδα. γ) Να έχει ανατεθεί συγκεκριμένο έργο δ) Η ανάθεση να έχει γίνει από το όργανο διοίκησης.
Στην προκειμένη περίπτωση οι εκπαιδευτικοί καλούνται να αναπληρώσουν την απουσία εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία ειδικών μαθημάτων, με προφορική εντολή του προϊσταμένου τους. Η απασχόληση αυτή, ακόμη και αν ήθελε υποτεθεί ότι δίνεται στα πλαίσια του άρθρου 13 παρ. 8 του Ν. 2517/1997 (είναι ο Ν. 1566/1985 και όχι ο Ν.2517/1997 που προφανώς  από παραδρομή αναφέρεται εδώ), είναι μη νόμιμη διότι το έργο που καλείται να παράσχει ο εκπαιδευτικός αποτελεί ουσιαστικά παροχή εκπαιδευτικού έργου που δεν προβλέπεται από το αναλυτικό πρόγραμμα και για αυτό οποιαδήποτε ενασχόληση είναι μη νόμιμη. Η εντολή δε της διοίκησης είναι άκυρη διότι δίνεται κατά κακή χρήση της διακριτικής ευχέρειας, κατ’ ευθεία παράβαση του νόμου, είναι αναιτιολόγητη, πάσχει ως αναφορά στον τύπο της διότι πρέπει να είναι γραπτή, ειδική και συγκεκριμένη.»

ΤΟ ΔΣ ΤΗΣ Α ΕΛΜΕ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου